اداره کتابخانه های عمومی شهرستان شبستر

کلیه حقوق مادی ومعنوی این سایت متعلق به اداره کتابخانه های عمومی شهرستان شبستر می باشد.

اداره کتابخانه های عمومی شهرستان شبستر

کلیه حقوق مادی ومعنوی این سایت متعلق به اداره کتابخانه های عمومی شهرستان شبستر می باشد.

اداره کتابخانه های عمومی شهرستان شبستر

وبسایت اداره کتابخانه های عمومی شهرستان شبستر به عنوان سایت رسمی اداره وظیفه نشر اخبار واطلاعات کتابخانه های عمومی شهرستان شبستر ، حوزه نشر وانتشارات،برگزاری همایش های مختلف علمی وفرهنگی،اخبار استان در حوزه کتاب وکتابخانه،وهمچنین اخبار منتشره از سوی نهاد کتابخانه های عمومی کشور را بر عهده دارد.این وبسایت تحت نظارت اداره کل استان بوده واخبار واطلاعات درج شده در آن مستدل وقابل ارائه می باشد.

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
بایگانی
کلمات کلیدی

مدرسه ثمین میزبان دومین نشست کتابخوان دانش آموزی بود

اداره کتابخانه های عمومی شهرستان شبستر | دوشنبه, ۹ آذر ۱۳۹۴، ۰۹:۴۸ ب.ظ

09/09/1394دوشنبه

مدرسه ثمین میزبان دومین نشست دانش آموزی کتابخوان بود:

به گزارش روابط عمومی اداره کتابخانه های عمومی شهرستان شبستر در دومین نشست کتابخوان دانش آموزی شهرستان مدرسه ثمین شبستر میزبان نشست بود در این نشست کتابخوان که به همت اداره کابخانه های عمومی شهرستان برگزار شد شش نفر از دانش آموزان کتابهای خوانده شده خود را با همکلاسی های خود به اشتراک گذاشتند...

1.آقای مهدی زمانی : کتاب ابن سینا نوشته بیژن آرقند

بخارا درآن روزگارازشهرهای آباد و بزرگ  ایران بود. درشهرمردی به نام عبداله زندگی می کرد که نام همسرش ستاره بود.این زن وشوهر زندگی خوبی داشتند وهمیشه آرزومند بودند که خداوند فرزندی به آنان عطا کند.این آرزوی آن ها با تولد حسین اولین فرزندشان برآبرده شد.وبعد برادر او محمود نیز متولد شد.پدرشان ازهمان آغازفهمید که حسین مانند بچه های دیگر نیست وازهوش زیادی برخوردار است.

پدرش اواربه نزد دانشمندان بزرگ شهربرد،تابه تحصیل مشغول شود.هرمعلمی که به حسین درس می داد بعد ازمدتی  می دید که شاگردش بیشتر ازخودش می داند ودر ده سالگی بخوبی توانست قرآن را ازحفظ بخواند ودر ریاضی،فلسفه وهندسه استاد بود.وقتی که به سن بیست سالگی،رسید متوجه شد که علاقه ی زیادی به علم پزشکی دارد،دراین رشته تحقیق بسیارکرد وپس ازچندی پزشکی ماهر شد.اوبه طبیعت گشت وگشت و گذارعلاقمند بود وهمیشه با اسب خود که بوران نام داشت درطبیعت گردش می کرد.

روزگارهم چنان می گذشت تا این که بوعلی سینا متوجه شد که بدنش ضعیف وناتوان شده است ومعالجه برای او اثری ندارد سپس مرگ خود رانزدیک دید و تمامی ثروتش رابه فقرا بخشید وخلاصه در روز جمعه اول ماه رمضان در شهرهمدان در سال 427هجری توسط یکی ازخدمت کارانش کشته شد

2.آقای میلاد پوربیرام : کتاب شازده کوچولونوشته آنتوان دوسنت اگزوپری

د (در سال ۱۹۴۳). ظاهرا کتاب بلافاصله به انگلیسی هم ترجمه و منتشر شد. اما یکی از بحث‌هایی که از همان سال مطرح شد این بود که آیا این کتاب واقعآ کتاب کودکان است.
البته در این‌که شازده کوچولو کتاب کودکان است شک زیادی نمی‌شود کرد، چون به هر حال کودکان این کتاب را می‌خوانند و تحت تاثیر آن قرار می‌گیرند، اما در این هم نمی‌شود شک کرد که بعضی چیزها در این کتاب هست که واقعا از حد کتاب‌های کودکان خیلی فراتر می‌رود.
یکی از اینها نمادپردازی کتاب است که واقعا برای کودکان خیلی سنگین است. نمادپردازی شازده کوچولو چیزی در حد منطق‌الطیر و این قبیل کتاب‌هاست. مثلا آن دوتا تصویر اول و دوم کتاب، یعنی مار بوآیی که خودش را به دور حیوانی پیچیده است و بعد هم آن را بلعیده و دارد هضمش می‌کند، واقعا از حد کتاب‌های کودکان خیلی فراتر می‌رود. خود نویسنده هم روی این دوتا تصویر یا نماد خیلی تاکید کرده. من اینها را به‌طور مفصل شرح خواهم داد.
یکی دیگر از چیزهایی که در کتاب شازده کوچولو هست و از حد کتاب‌های کودکان خیلی فراتر می‌رود طنز کتاب است. سرتاسر کتاب پر از طنزهای کلامی و طنزهای موقعیت است. درک لااقل بعضی از اینها احتیاج به تجربه و ورزیدگی ذهن و آشنایی با شیوه‌های طنزپردازی و بازی‌های مختلف کلامی دارد. مثلا:
بعد هم گفت: «پس تو هم از آسمان می‌آیی؟ اهل کدام سیاره‌ای؟»
در همان آن پرتوی به چشمم خورد که بر راز حضور او تابیده بود، و فورا پرسیدم: «پس تو از یک سیاره دیگر می‌آیی؟»
اما او پاسخم را نداد. چشم دوخته بود به هواپیمای من و به آرامی سرتکان می‌داد:
«معلوم است که از جای خیلی دوری نیامده‌ای. با این نمی‌شود از خیلی دورها آمد...»
راوی هم به هر حال بخشی از زندگی‌اش در آسمان گذشته است. یعنی او هم به نوعی موجود آسمانی است. لذا جمله «با این نمی‌شود از خیلی دورها آمد...» طنز ظریفی پیدا خواهد کرد که بعید است کودکان به این طنز هم در این جمله توجه کنند

3.آقای مبین حاج سلمانی : کتاب قصه های شیرین گلستان سعدی نوشته جعفرابراهیمی(شاهد)

 

 

پدیدآورندگان : نویسنده: جعفر ابراهیمی
, "نویسنده در این کتاب به بررسی ریخت‌شناسانه اثر ادبی «مثنوی معنوی» نوشته «جلال‌الدین محمد بن مولوی» (604ـ 672ق) پرداخته است. این بررسی شکل شناسانه و ساختاری، هر نوع روایتی اعم از قصه، تمثیل، حکایت، داستان‌گونه و... را در بر می‌گیرد و با تکیه بر چهار عنصر روایت، شخصیت، توصیف و واقعیت داستانی صورت می‌پذیرد. همچنین نویسنده در رویکردی دیگر به جست‌وجو و تحلیل اطلاعات فرامتنی برخی از قصه‌های مثنوی که در شعر و داستان پست‌مدرن امروزی از آن به «سپیدخوانی» تعبیر می‌شود، پرداخته است. شایان ذکر است بن مایه بحث‌های کتاب در هر مدخل، نخست ارائه نمایی کلی از مباحث تئوریک و سپس طرح مصداق و نمونه متن دیگر آثار داستانی و در پایان نمونه یا نمونه‌هایی از متن قصه‌های مثنوی بوده است."

4.آقای رضادرگاهی : کتاب ماجرای اختراع رادیونوشته بیورلی بیرچ

اولین‌ کسی‌ که‌ متوجه‌ شد، می‌توان‌ از بی‌سیم‌ به ‌عنوان‌ یک‌ وسیله‌ ارتباطی‌ استفاده‌ نمود، (مارکونی‌) ایتالیایی‌ بود که‌ بعدها به‌ نام‌ مخترع ‌رادیو معروف‌ گردید. وی‌ در سال‌ 1895 اولین ‌خبر رادیویی‌ خود را به‌ وسیله‌ بی‌سیم‌ در یک ‌فاصله‌ 3 کیلومتری‌ فرستاد.
در ژوئن‌ سال‌ 1896 در لندن‌ اولین‌ ایستگاه ‌تلگرافی‌ بدون‌ سیم‌ به‌ کمک‌ امواج‌ الکترونیکی ‌نمایش‌ داده‌ شد. او در سال‌ 1897 به‌ ایتالیا برگشت‌ و یک‌ ارتباط بی‌سیم‌ بین‌ دو کشتی‌ جنگی‌ در یک‌ مسافت‌ 12کیلومتری‌ ایجاد نمود و بالاخره‌ در سال‌ 1901 درتکمیل‌ اختراع‌ خود موفق‌ گردید، علائم‌ بی‌سیم ‌را از یک‌ طرف‌ اقیانوس‌ اطلس‌ یعنی‌ از شهر (پل‌دو) در انگلستان‌ به‌ آن‌ طرف‌ اقیانوس‌ اطلس‌، شهر(سن‌ ژان‌) آمریکا بفرستد.
 مردم‌ از اختراع‌ مارکونی‌ چنان‌ به‌ شور و هیجان‌آمده‌ بودند، که‌ خواستار پخش‌ صدای‌ انسان‌ از رادیو شدند، اما چون‌ لامپ‌های‌ رادیو ضعیف ‌بود سازندگان‌ رادیو باید فکر بهتری‌ می‌کردند. به ‌همین‌ منظور در سال‌ 1906 یک‌ فیزیک‌دان ‌آمریکایی‌ به‌ نام‌ (دو فورست‌) لامپ‌ سه‌ الکترونی‌ را اختراع‌ کرد که‌ برای‌ رادیو الکتریسیته‌ خیلی‌ قابل‌ استفاه‌ بود. بعد از آن‌ (روبرت‌ فون‌ لیئن‌) موفق‌ به‌ ساخت‌ لامپ‌های‌ قوی‌ شد، این‌ لامپ‌ها تحول‌ بزرگی‌ در زمینه‌ دستگاه‌های‌ الکترونیکی‌ به ‌وجود آوردند
در سال‌ 1910 برای‌ اولین ‌بار صدای‌ موسیقی‌ و آواز اپرای (متروپولتین‌ نیویورک‌) در سراسر آمریکای‌ شمالی‌ شنیده‌ شد
در سال ‌1913 جمعی‌ از دانشمندان‌ سعی‌ کردند که‌ صدای‌ موزیک‌ درتمام‌ نقاط جهان‌ کاملا شنیده‌ شود، ولی‌ جنگ‌ جهانی‌ اول‌ زحمات‌ آن‌ها رابی ‌نتیجه‌ گذاشت‌. احتیاجات‌ نظامی‌ در دوران‌ جنگ‌، استفاده‌ از بی‌سیم‌ را گسترش‌ داد و در تاریخ‌ 11 نوامبر سال 1918 تلگراف‌ بی‌سیم‌ نوید پایان‌ جنگ‌ را به‌ همه‌ جهانیان‌ اعلام‌ نمود
 تاریخ‌ شروع‌ بهره‌ برداری‌ عمومی‌ از رادیو درسال‌ 1920 می‌باشد.

5.آقای امیرجعفرکیانفر : کتاب معجزات قرآن نوشته هارون یحیی

کتاب «معجزات قرآن» نوشته هارون یحیی با ترجمه علیرضا عیاری از سوی موسسه فرهنگی منادی تربیت تجدید چاپ شد. این اثر به بررسی معجزات قرآنی که علم بشر به آنها آگاهی پیدا کرده است، می‌پردازد

اثر حاضر، به مسائلی نظیر پیدایش جهان هستی و کیفیت خلقت انسان پرداخته و آن‌ها را در آیات الهی جست‌و‌جو می‌کند.

«معجزات قرآن» در دو بخش، اعجازهای علمی قرآن را تحلیل می‌کند. «معجزات علمی قرآن کریم و معجزات تاریخی قرآن کریم» عناوین بخش‌های از این اثرند. 

این اثر با توجه به مطالب علمی و تاریخی که مطرح می‌کند، به یک نتیجه مسلم و قطعی می‌رسد که همانا؛ «قرآن، کلام خداوند است.»

به عقیده نویسنده «به منظور درک اعجاز علمی قرآن، ابتدا باید به سطح علم، در زمان نزول این کتاب مقدس، نگاهی بیفکنیم. در قرن هفتم، وقتی قرآن کریم نازل شد، جامعه‌ عرب اعتقادات خرافی و بی‌اساس فراوانی درباره‌ واقعیت و موضوعات علمی داشت. به خاطر نبود فن‌آوری برای بررسی جهان هستی و طبیعت، اعراب اولیه به افسانه‌های به ارث رسیده از نسل‌های گذشته معتقد بودند. به عنوان مثال، آنها تصور می‌کردند که کوه‌ها، آسمان را بالا نگه داشته‌اند. فکر می‌کردند که زمین مسطح است و کوه‌های بلندی در هر دو سر آن وجود دارند که همچون ستون‌هایی طاق بلند بالای آسمان را حفظ می‌کنند. در هر صورت، تمامی این عقاید خرافی عرب، توسط قرآن رد شد. 
در بسیاری از موضوعات دیگر، حقایقی مهم، آن‌هم در زمانی که هیچ‌کس نمی‌توانست آنها را دریابد، وحی شدند. قرآن، در زمانی نازل شد که مردم در مورد نجوم، علم فیزیک یا بیولوژی، اطلاعات بسیار ناچیزی داشتند و این کتاب، حقایقی کلیدی درباره‌ موضوعات مختلفی از قبیل خلقت جهان هستی، ‌خلقت بشر، ساختار جو، و تعادلات ظریفی که حیات بر روی زمین را ممکن می‌سازد در برمی‌گیرد.»

6.آقای محمد مصطفی حسن زاده : کتاب تمدنهای بزرگ جهان نوشته محمدعلی علوی کیا

تمدن آزتک

دره مکزیک دراواسط قرن چهاردهم میلادی شاهد برآمدن امپراطوری تازه ای بودکه بیش ازیک قرن بربیشترنواحی امروزی مکزیک فرمانروایی میکرداین امپراطوری دردوران شکوفایی اش حدود400تا500روستارادربرمیگرفت ووسعت آن 80000مایل مربع(200/207کیلومترمربع )بودوآخرین امپراتورآن مونتزومای دوم بر5تا6میلیون انسان حکومت میکردپایتخت این امپراتوری شهرتنوچ تیتلان بودجایی که امروزشهرمکزیکوسیتی بناشده است این امپراتوری راآزتک می گفتند.

شایان ذکر است سلسله نشستهای کتابخوان دانش آموزی به منظور معرفی وبه اشتراک گزاری کتابهای خوانده شده به توسط دانش آموزان ودر راستای مطالبه دبیر کل محترم نهاد کتابخانه های عمومی کشور ببه منظور بالا بردن میزان مطالعه وایجاد فضای عادلانه جهت فرصت به مطالعه برگزار می گردد.

  • اداره کتابخانه های عمومی شهرستان شبستر

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

نظر دادن تنها برای اعضای بیان ممکن است.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.