اداره کتابخانه های عمومی شهرستان شبستر

کلیه حقوق مادی ومعنوی این سایت متعلق به اداره کتابخانه های عمومی شهرستان شبستر می باشد.

اداره کتابخانه های عمومی شهرستان شبستر

کلیه حقوق مادی ومعنوی این سایت متعلق به اداره کتابخانه های عمومی شهرستان شبستر می باشد.

اداره کتابخانه های عمومی شهرستان شبستر

وبسایت اداره کتابخانه های عمومی شهرستان شبستر به عنوان سایت رسمی اداره وظیفه نشر اخبار واطلاعات کتابخانه های عمومی شهرستان شبستر ، حوزه نشر وانتشارات،برگزاری همایش های مختلف علمی وفرهنگی،اخبار استان در حوزه کتاب وکتابخانه،وهمچنین اخبار منتشره از سوی نهاد کتابخانه های عمومی کشور را بر عهده دارد.این وبسایت تحت نظارت اداره کل استان بوده واخبار واطلاعات درج شده در آن مستدل وقابل ارائه می باشد.

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
بایگانی
کلمات کلیدی

یادداشت27ام دبیر کل منتشر شد

اداره کتابخانه های عمومی شهرستان شبستر | شنبه, ۹ آبان ۱۳۹۴، ۰۵:۴۷ ب.ظ

شنبه09/08/1394

به گزارش روابط عمومی اداره کتابخانه های عمومی شبستر وبه نقل از روابط عمومی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، علیرضا مختارپور دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور روز شنبه نهم آبان، ضمن انتشار بیست و هفتمین یادداشت‌ خود، با اشاره به برگزاری مدرسه تابستانی خواندن و مراسم تقدیر از ایثارگران نهاد کتابخانه‏های عمومی کشور، گزارشی از دیدار روز سه‌شنبه پنجم آبانماهِ خود و معاونینش با اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی را نیز  به کتابداران و همکاران نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور ارائه داد.

متن کامل یادداشت بیست و هفتم دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور به شرح زیر است:

به نام آن که جان را روشنی داد

کتابداران و همکاران عزیز و گرامی

امیدوارم سوگواری‏ها و عزاداری‏های شما در ماه محّرم که یادآور حماسة همواره جاوید نهضت امام حسین علیه السلام و یاران باوفایش است مورد قبول خدای متعال قرار گیرد و همگی بتوانیم از درس‏های ماندگار و حیاتبخش سیدالشهدا علیه السلام توشه بگیریم و زندگی خود را بر اساس سبک رفتاری معصومان علیهم السلام تنظیم کنیم.

چند نکته دربارة امور نهاد

1- خدای را شکر می‏کنم که در سال جاری فعالیت‏های فرهنگی و خصوصاً برنامه‏های ترویج کتابخوانی در نهاد در مسیر رشد مناسبی قرار گرفت و به همّت همة همکاران اعم از مدیران و کارشناسان و کتابداران نهضت مطالعة مفید در شکل نشست‏های کتاب‏خوان جانی تازه یافت و روز به روز به لطف الهی این حرکت فرهنگی پربارتر و عمیق‏تر ادامه می‏یابد.

2- از دیگر برنامه‏های نهاد در این مدت توسعة قابل ملاحظة برنامه‏های تقویت و ارتقای سطح معرفتی ـ فرهنگی و حرفه‏ای کتابداران عزیز بود. برگزاری دو دوره مدرسه تابستانی خواندن و دوره‏های مشاوره کتابدار که با استقبال بسیار خوب شما قرار گرفت نشان داد که امور پژوهشی و آموزشی در نهاد نیز در مسیر صحیح و رو به رشد قرار گرفته است.

امـّا خبر خوب این که به زودی مدرسة مجازی خواندن برای استفادة عموم کتابدارن راه‏اندازی می‏شود و محتوای دوره‏های حضوری و بسیار مطالب آموزنده و کاربردی دیگر از طریق این مدرسة مجازی در اختیار کتابداران و همکاران عزیز قرار خواهد گرفت، و با توجه به محدودیت امکان برگزاری حضوری مدرسة خواندن برای همة کتابداران، این برنامه جبران‏کنندة نیاز موجود در این زمینه خواهد بود.

همچنین محتوای دوره‏های عمومی و تخصصی آموزش کتابداران کودک نیز به زودی در قالب لوح فشردة تصویری در اختیار تمامی کتابداران قرار خواهد گرفت. ان‏شاءاللّه

3- در هفتة دفاع مقدس سال جاری برای اولین بار مراسم تقدیر از ایثارگران نهاد کتابخانه‏های عمومی کشور به صورت شایسته‏ای برگزار و از خانوادة شهدا، جانبازان، آزادگان و ایثارگران نهاد تقدیر به عمل آمد. قدردانی از این عزیزان می‏باید به امری مستمر در نهاد تبدیل شود. معاونت اداری و مالی نهاد نیز در حال بررسی برقراری امتیازهای قانونی مربوط به این عزیزان است.
4- دربارة صندوق وام نیز اقدامات مهم و ارزشمندی صورت گرفت از جمله:

الف) تخصیص بیش از هشت میلیارد ریال به صورت کمک به صندوق‏های وام 29 استان
ب) تصویب استرداد حق عضویت همکارانی که از عضویت صندوق همیاری انصراف می‏دهند.
ج) افزایش سقف وام برای استانهایی که در یک دوره تمام اعضای آن از وام برخوردار شده‏اند به مبلغ 50 میلیون ریال در دورة بعدی

5- بنا بر وعده‏ای که قبلاً داده شد مقدمات ترمیم حقوق همکاران انجمنی و روستایی که کمتر از میزان متناسب با بیمة کامل دریافتی داشتند مراحل اصلاح قرارداد در حال انجام است و حقوق این عزیزان با رقم جدید محاسبه و از ابتدای مهر ماه سال جاری به این همکاران پرداخت خواهد شد.

6- یکی از برنامه‏های مهم نهاد در سال جاری برگزاری آزمون جذب کتابدار می‏باشد که نکات زیر در این خصوص قابل توجه است:

الف) جذب کتابدار در آزمون سال جاری صرفاً از میان فارغ‏التحصیلان رشتة کتابداری صورت گرفت.
ب) در این آزمون غیر از تعیین منابع، تمامی مراحل آزمون‏سازی و برگزاری و تصحیح اوراق منحصراً توسط سازمان سنجش صورت گرفت که مرجعی قانونی برای برگزاری آزمونهای استخدامی کشور است.
ج) قانون مربوط به پذیرش سهمیه خانوادة معظم شهداء،‌ رزمندگان و ایثارگران در این آزمون با رعایت تمامی شرایط قانونی اجرا شد.
د) ضرایب و اطلاعات مربوط به سابقه کار کتابداری از سوی نهاد به سازمان سنجش برای محاسبه اعلام شد.
هـ)  در این آزمون از میان 3013 داوطلب ثبت نام کرده 2634 نفر در آزمون حضور یافتند که 2173 نفر از این تعداد را زنان و 461 نفر را مردان تشکیل داده‏اند. همچنین 2282 نفر از داوطلبان دارای مدرک کارشناسی، 351 نفر دارای مدرک کارشناسی ارشد و یک نفر دارای مدرک دکتری بوده است.
مطابق ضوابط و قوانین استخدامی به ترتیب احراز نمرات و با توجه به ظرفیت‏‏های اعلام شده به میزان یک و نیم برابر ظرفیت (در اعداد فرد تقریب به عدد بالاتر) ‌انتخاب و به گزینش معرفی می‏شوند تا پس از طی مراحل قانونی گزینش 368 نفر از این تعداد جذب نهاد شوند.
نتیجة آزمون ظرف 48 ساعت آینده از طریق پایگاه اطلاع‏رسانی سازمان سنجش اعلام خواهد شد.

7- در ادامة فعالیت‌های نهاد برای بهبود امور فرهنگی، تأمین منابع، تعمیرات، پروژه‏های نیمه تمام و امور معیشتی همکاران و کتابداران اینجانب به همراه معاونین و مدیران و مشاوران نهاد در روز سه شنبه 5/8/94 در کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی حاضر شده و در جلسه‏ای نزدیک به 2 ساعت مسائل و مشکلات نهاد را با نمایندگان محترم و گرامی کمیسیون فرهنگی در میان گذاشتیم و سپس از نظرات و پیشنهادات آن عزیزان بهره‏مند شدیم.

در گزارش نهاد این مسائل به اطلاع کمیسیون رسانده شد:

الف) پایین بودن حقوق و مزایای کتابداران (علیرغم اصلاح انجام شده در یکسال اخیر) و عدم هماهنگی میان دریافتی کتابداران با دریافتی سایر مشاغل مشابه در ادارات و سازمانهای دولتی و عمومی دیگر
ب) عدم اختصاص حقوق اعضای نهاد در فصل یک و در نتیجه عدم افزایش مناسب بودجه سالانه در مقایسه با دیگر دستگاه‏ها
ج) عدم اختصاص بودجه عمرانی در حالی که وظیفة احداث و تأسیس و تعمیر کتابخانه‏ها طبق قانون تأسیس و بر عهدة نهاد است.
د) عدم کسب نیم‌درصد از بسیاری از شهرها به دلیل پایین بودن درآمد آن شهرها
هـ) عدم امکان قانونی استفاده از نیم‌درصد درآمد شهرداری‏های مراکز استان‌ها به شهرهای محروم آن استان
و) عدم تأمین بودجه و اعتبارات لازم برای گسترش کتابخانه‏های دیجیتال
ز) مسالة آسیب‏پذیری کتابخانه‏های با قدمت زیاد
ح) تضعیف موضوع ترویج فرهنگ کتابخوانی در سازمان‏های تأثیرگذار بر شکل‏گیری شخصیت کودکان و نوجوانان بخصوص وزارت آموزش و پرورش و سازمان صدا و سیما
و ....

خوشبختانه همچون جلسات قبلی که افتخار حضور در کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی را داشتم نمایندگان عضو این کمیسیون را افرادی بسیار آگاه، کارشناس و دلسوز نسبت به امور فرهنگی و مسائل کتابخانه‏های کشور دیدم و از نظرات سازنده و پیشنهادهای راهگشای آنان بهره گرفتم و امیدوارم خداوند توفیق عملی شدن برنامه‏ها و وعده‏هایی که به نهاد دز این جلسه داده شد به ایشان و همة ما عطا فرماید.

8- همکاران و کتابداران عزیز، شما که اهل مطالعه و اطلاع‏رسانی هستید به خوبی از شرایط کشور آگاهی دارید، متأسفانه در اثر تحریم‏های غیرانسانی که سالها از سوی مستکبران بر این کشور تحمیل شد بنیة اقتصادی کشور در شرایط مطلوبی نیست که امیدواریم با رفع تحریم‏ها که بر اثر مقاومت دولت و ملت ایران به زودی صورت می‏گیرد وضع اقتصادی کشور بهبود یابد. در این شرایط البته حقیر و همکارانم از هرگونه کوششی برای بهبود وضع معیشتی شما عزیزان فروگذار نمی‏کنیم امّا همانطور که در طول یک سال و نیم اخیر مشاهده شد تلاش، صبوری، یافتن راه‏های قانونی تنها راه رسیدن به وضع مطلوب است و هرگونه افزایش توقعات بدون پیش‏بینی محل تأمین آنها و یا طرح برخی راه‏های غیرعملی نه‏تنها منجر به نتیجة مطلوب نمی‏شود که شاید در مسیر رو به رشد اصلاح امور نیز وقفه ایجاد کند.

بنابراین از شما استدعا دارم همچون گذشته با بصیرت و دلسوزی و خیرخواهی به خدمت مقدس خود در ترویج فرهنگ کتابخوانی کوشا باشید و خدمتگزارانتان در نهاد را در مسیر اصلاح امور یاری کنید و برای تحقق هرچه سریعتر انتظارات خود ما را از دعای خیر محروم نسازید. 

                                                                                             و من اللّه التوفیق
                                                                                              علیرضا مختارپور
                                                                                                  دبیرکل

  • اداره کتابخانه های عمومی شهرستان شبستر

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

نظر دادن تنها برای اعضای بیان ممکن است.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.